image1 image2 image3

WELCOME TO MY PERSONAL BLOG|I LOVE TO DO CREATIVE THINGS | SIMPLE IS MY LIFE

NEW STUff Will CommIng

Hehehe. Salam Semua blogger.. hekhekhe. sory la lamew dah rasenyew x upadate blog nie. al maklumlah busy jew manjang.hehehe. anyway, saya nak ucapkan terimakasih kerana still menunggu. hehehe. Soryyyyyyyyyyyyyyyyy.. coz lamew tunggu.hehhee.


hurmm arinie nak citez apew ek.??? ade idea?? hakhakha. adesss... ok2. harini aku nak kongsi sket la pasal BENDA BARU. hehehe... pernah x korang denagr pasal UBUNTU Linux. haa. nie nak share la sket sebanyak pasal OS Linux nie.


UBUNTU [ Linux For Human Being ]

UBUNTU merupakan satu OS Linux yang dah biase orang kenal. nie sesiapew yang dah BOHSAN dengan OS Windows nie apew katew korang try OS Linux nie. best woo... banyak jugak benifit OS Linux nie. Selalu OS linux nie bagi syarikat-syarikat besar nie mereka akan gunakan OS Linux nie sebagai SERVER.


..:::BENIFIT / KELEBIHAN OS LINUX UBUNTU:::..


1. Eye candy
Windows Vista juga memilikinya tapi menurutnya tidak sebagus Ubuntu. Penting bagi anda yang mengutamakan penampilan.

2. Kemudahan Menginstall Aplikasi
Menginstall program pada Ubuntu sangatlah mudah kerana terdapat satu program yang pada dasarnya memberikan akses pada sebagian besar aplikasi yang tersedia untuk Ubuntu. Anda tinggal memilih program yang ingin anda install dan klik OK maka semuanya selesai tanpa harus mengklik 'next' berkali-kali dan tanpa 'accept agreement' (kerana semuanya open source).

3.Keamanan/Pecefull from Virus
Pada Vista, hanya untuk mengubah suatu setting anda harus melalui banyak dialog box dan password yang muncul. Sedangkan pada Ubuntu anda selalu masuk sebagai pengguna biasa dan anda dapat mengubah berbagai setting pengguna tetapi jika anda ingin mengubah setting yang mempengaruhi sistem maka anda cukup memasukkan sebuah password administrator saja. Dan satu hal penting lainnya yaitu virus Linux yang beredar sangatlah sedikit jika dibandingkan virus Windows.

4.Kemudahan Mengganti Option

Ubuntu memiliki sebuah control panel dan sebuah menu yang terletak disebelah menu Applications yang memudahkan anda mengubah apa saja dari desktop theme sampai setting jaringan.

5. Komuniti
Komuniti Linux sebagian besar merupakan bekas pengguna Windows, jadi mereka pernah merasakan bagaimana rasanya menggunakan OS baru dan mereka sangat senang membantu anggota yang baru saja mengganti OS ke Ubuntu. Jika anda bermasalah dengan Ubuntu perlulah bertanya di forum-forum.

6. PERCUMA
Anda tidak harus membayar sama seklai untuk semua hal yang berhubungan dengan Ubuntu. Semua PERCUMA, dari OSnya sampai softwarenye (termasuk yang anda download) kerana semuanya open source.

7.Kemudahan Jaringan
Anda dapat menghubungkan laptop dengan Ubuntu ke PC dengan Windows XP dengan mudah. Cukup menghubungkan network hub-nya, bahkan tanpa perlu konfigurasi sama sekali.

8. Mozilla Firefox
Jika anda pengguna Firefox, memang di Windows anda menggunakannya juga, tapi anda bebas menggunakannya di Ubuntu tanpa gangguan dari Internet Explorer dengan pop up-nya.

9. PANTAS
Windows Vista sangat berat dan lambat apalagi jika spesifikasi komputer anda biasa . Vista mengambil masa 30 detik untuk membuka suatu program dan waktu yang lebih banyak lagi untuk menutup suatu program jika anda sudah menggunakannya selama beberapa jam. Ubuntu bekerja cepat.

10. Update
Ubuntu terupdate setiap 6 bulan dan setiap saaat hampir selalu ada update untuk setiap program yang telah diinstall. Sedangkan Windows mengambil masa 5 tahun untuk mengubah XP ke Vista.


..::Screen shot UBUNTU / paparan antaramuka::..



Apapun ini merupakan satu luahan idea jika korang agak buhsan gunakan Windows nie.hehehe. saya skung nie baru nak jinak-jinak belajar UBUNTU nie. memng best la. apapen selamat mencuba dan jumpe lagi...ariossss..

Nak taw lebih lanjut mengenai UBUNTU nie click kat link bawah nie:::...

..::UBUNTU MALAYSIA::..

..::UBUNTU::..

Share this:

CONVERSATION

0 Komen:

Post a Comment