image1 image2 image3

WELCOME TO MY PERSONAL BLOG|I LOVE TO DO CREATIVE THINGS | SIMPLE IS MY LIFE

Tuntutlah Ilmu

iMMarZA 2013 | Tuntutlah Ilmu
April 2013


Assalamualaikum dan Salam sejahtera

Kepentingan didalam menuntut ilmu merupakan satu kewajipan kepada semua ummat manusia diatas mukabumi ini. Dengan berilmu ia dapat menjadikan sesorang itu mengenali akan kehidupan didunia ini. Namun hakikatnya sejauh mana ilmu yang dipelajari dapat dimanfaatkan?. 


عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 (طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ. (ابن ماجه وغيره

Dari Anas bin Malik r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Menuntut ilmu adalah satu fardu yang wajib atas tiap-tiap seorang Islam.




Jelas akan kepentingan ilmu oleh setiap Muslim. walaubagaimanapun, jika dihitung Ilmu Allah dimuka bumi ini ia bagaikan air di lautan, yang mana hanya kita kecapi dan perolehi ilmu Allah itu hanyalah bagai air dihujung jarum jika diambil air seluas lautan itu.. Maka Ilmu Allah itu perlu diperolehi dan dicari dengan penuh istiqamah. 

Hormati guru berkait rapat dengan keberkatan ilmu yang dicari.. ilmu yang tidak berkat itu boleh dilihat dimana semakin kita menguasai sesuatu ilmu itu, kita semakin angkuh dan sombong sama ada dengan Allah mahupun sesama manusia sehinggakan memandang rendah kepada orang lain. Sebarkanlah ilmu mu kepada masyarakat supaya ianya dapat dimanfaatkan kepada seluruh ummah.. Moga-moga dengan ilmu yang dimanfaatkan itu menjadi bekalan kepada kita kelak..Wallahu'alam..

Selamat Beramal..

Share this:

CONVERSATION

1 Komen: